Winhor Programari Educatiu

 

 

Sol·licita informació

Descàrregues (demos)
Inici
 

L'Estany, eines de llengua

En aquesta plana hi anirem posant els projectes, propostes i materials de: L'estany, eines de llengua.

Tot plegat voldríem que fos com un estany que recull l’aigua de la pluja i també la de rius, rieres i deus subterrànies, i crea tot un ecosistema que s’escampa, a través de recs, rius i rierols, per donar més vida.(a l'acabament de la plana ho expliquem més extensament).

Ens sembla que una de les qualitats de tot el que els presentem és que no hi ha res tancat, ni els materials, ni les tècniques que es proposen.

Una altra de les qualitats és que tot té múltiples nivells i, per tant, és adaptable a  tothom pràcticament sense haver de fer-hi canvis.

El nostre desig és que tothom hi pugui trobar el seu punt (mestres i alumnes).

Tots els materials d'aquesta plana són de franc.

RECORDIN : Si us plau, no facin servir el correu general automàtic de la plana veb. Gràcies.

La comunicació dels suggeriments i aportacions la podran fer a través de l'adreça de correu que hi ha tot seguit, la seleccionin, la copiïn i l'enganxin al correu que ens vulguin fer. Més endavant aconseguirem que, només clicant-hi, ens puguin escriure.

lestanyeinesdellengua@gmail.com

Els contestarem tan aviat com ens sigui possible.

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE GENERAL I DEL NOM: L'ESTANY, EINES DE LLENGUA.

De la mateixa manera que un estany recull les aigües de la pluja, de les rieres, dels torrents i, fins i tot, de subterrànies, i amb tot aquest conjunt crea un ecosistema que dóna vida i genera noves possibilitats, nosaltres voldríem que amb les nostres propostes i amb totes les que s’hi puguin anar afegint s’anés creant tot un estany generador d’aprenentatge, d’il·lusió i de noves possibilitats.

El futur del nostre país no és a les mans d’uns jutges estirats que consideren que poden decidir què s’ha de fer a les escoles, sinó que és a les mans dels mestres i dels professors dels nostres centres educatius.

No pensem pas que l’escola pugui canviar la societat però ens sembla evident que,  sense l’escola, la societat no pot canviar cap a millor, i aquest és el repte: la convivència futura depèn, en bona part, dels nostres centres educatius.

A nosaltres ens sembla que hi ha molts alumnes, sobretot «els nous altres catalans», que cal que els donem un enfocament diferent, una manera de fer que també ajudaria tothom a millorar la seva capacitat d’expressió i de comprensió, no només dels textos literaris, sinó també del raonament matemàtic i de la vida.

Considerem que un cap ben moblat no és només aquell que sap moltes coses, sinó que és aquell que disposa de les eines lingüístiques adequades per expressar allò que pensa, aquest és el nostre objectiu: aconseguir que tots els nostres estudiants siguin capaços d’expressar-se en públic de forma ordenada i entenedora, i amb un vocabulari i unes estructures gramaticals correctes.

Som conscients que tot el projecte té un inconvenient important perquè demana que, de tant en tant, els docents canviïn una mica el seu paper i es transformin en directors d’orquestra i deixin de ser la font magistral del coneixement.

Poden pensar que és una utopia, però un projecte és una utopia fins que algú el converteix en realitat, per això els encoratgem a provar, amb continuïtat, qualsevol dels projectes transversals de millora de l’expressió oral i escrita que conformen els diferents braços d’aquest conjunt potenciador de la capacitat d’expressió, el raonament i  l’autonomia de l’alumne i s’adonaran que la utopia és possible.

L’equip de L’Estany, eines de llengua.

 

A totes les propostes «llengua» és sinònim de català.

UN DETALL EN HONOR D'EN PERE CALDERS.

(Penjat el 16-VI-2012) Descarregar-se : RASPALLTot imaginació. És com una petita obra de teatre, amb un ritme fantàstic.

(Penjat el 24-VI-2012) Descarregar-se: QUE_HI_PODRIEM_FER Que no hi falti l'humor.

PROJECTES, GUIES I MATERIALS

Tot el que els presentem procura potenciar l'autonomia dels alumnes i la seva responsabilitat donant-los cada cop més eines que els permetin ser menys dependents i més reflexius.

S'ha procurat cercar i posar en pràctica possibles maneres d'aprofundir la unió de la llengua oral, la lectura i l'escriptura.

El que es proposa no és nou, tot ja ho saben fer i ho saben fer bé. Les propostes només canvien la sistematització, són com aquell polsim de sal que fa canviar el gust d'un plat.

PROPOSTES ACOTADES (FOCALITZEN LA TASCA)

INFANTIL I INICIAL
Descarregar-se les ORIENTACIONS:
CADA_DIA_LES_ESTONES_DE... (113 Kb)
Propostes sobre com treballar la llengua oral a l'EI i al CI. Molt senzill de fer i molt efectiu.

INICIAL I MITJÀ
Descarregar-se les ORIENTACIONS: CI_CM_JA_COMENCEN_A_LLEGIR_UNA_MICA_MILLOR_COMPLEMENT (100 Kb)
La lectura, l'explicació oral i la reflexió. Un cop ja saben llegir una mica, ho aprofitem per la millora de l'expressió oral.

PROPOSTES ACOTADES PER A MÉS D'UNA ETAPA
:Guies, orientacions i reflexions sobre els temes o les activitats.
Descarregar-se les ORIENTACIONS:
ELS_PROBLEMES (204 Kb)
Els problemes matemàtics són a la vida de cada dia i poden ser una gran eina per ordenar el pensament.

Descarregar-se les ORIENTACIONS:
ELS_DICTATS (97 Kb)
Creem, raonem i escrivim. N'hi ha de moltes menes, i uns són més útils que d'altres.

Descarregar-se les ORIENTACIONS:
L_ESCRIPTURA_REFLEXIVA_I_L_ORTOGRAFIA (137 Kb)
La reflexió tranquil·la cap a l'automatització. Escriure és pensar.

Descarregar-se les ORIENTACIONS:
CI_CM_CS_PARLANT_APRENEM_A_ESCRIURE (271Kb) .
Ajuda a descobrir eines per escriure reflexivament demana temps i tranquil·litat.

Descarregar-se les ORIENTACIONS: CM_CS_ESO_ELS_ALUMNES_EN_PARELLES_S_EXPLIQUEN_UN_TEXT (77Kb)

Descarregar-se les ORIENTACIONS:
CM_CS_ESO_L_ORALITAT_A_TOTES_LES_AREES (63 Kb)
Un xic de voluntat i un xic de coordinació.

Descarregar-se les ORIENTACIONS:
EI_CI_CM_CS_L_ESTONA_DE_LECTURA_GENERAL (128 Kb)


EDUCACIÓ INFANTIL I CILE INICIAL

Descarregar-se: LA_PRESENTACIÓ (411 Kb)
Resum amb les idees centrals EI i CI.

Descarregar-se la GUIA: D_HÀBITS_I_RUTINES (79 Kb)
Llengua oral a l'EI: Quantes més possibilitats millor.

Descarregar-se els MATERIALS: D_HÀBITS I RUTINES (322Kb)
Materials del projecte per a potenciar la llengua oral a l'EI i al CI..

Descarregar-se la GUIA: CADA_DIA_LES_ESTONES_DE... (113 Kb)
Propostes sobre el treball de la llengua oral a l'EI i al CI. Molt senzill de fer i molt efectiu. Si a l'EI i al CI voleu treballar sistemàticament la llengua oral feu-hi un cop d'ull. Com treballar els fonaments del pensament i augmentar el vocabulari i el domini de les estructures de forma comprensiva.

Descarregar-se UN EXEMPLE sobre la localitat: ELS_ESPAIS_DE_LA_LOCALITAT (877Kb)
L'entorn ens fa parlar.

Descarregar-se la GUIA: APRENEM_A_LLEGIR_UNA_ESTONA_CADA_DIA (121 Kb)
Aprendre a llegir demana sistematització.

Descarregar-se els MATERIALS: APRENEM_A_LLEGIR_UNA_ESTONA_CADA_DIA (3.384 Kb)
Les coses importants s'han de fer cada dia. Material seqüenciat.

Descarregar-se la GUIA: JOCS_DE LLENGUA (224 Kb)

Descarregar-se els MATERIALS: JOCS_DE_LLENGUA . (13.777 Kb)

Descarregar-se la GUIA: DEL_DOMINI_DEL_COS_A_LA_MOTRICITAT_FINA (360 Kb)
(La grafia s'ha d'anar preparant. Tot és difícil si no es prepara adequadament.

Descarregar-se els MATERIALS: FITXES DE PREESCRIPTURA (2.025Kb)
Material per si encara calgués treballar la motricitat fina.

CICLE INICIAL: PROPOSTA ACOTADA
Descarregar-se: CI_JA_COMENCEN_A_LLEGIR_UNA_MICA_MILLOR_COMPLEMENT (100 Kb)
La lectura, l'explicació oral i la reflexió. Guia de la proposta.



CICLE MITJÀ, CICLE SUPERIOR I ESO


Descarregar-se: LA_PRESENTACIÓ_DEL_PROJECTE (451 Kb)
Idees centrals del projecte de llengua oral per al CM. CS i ESO.

Descarregar-se les ORIENTACIONS: LA_LLENGUA_ORAL_LLEGIM_EXPLIQUEM_I_ESCRIVIM
(121 Kb)

ELS MATERIALS DE SUPORT (TEXTOS) DEL PROJECTE "LA LLENGUA ORAL. LLEGIM, EXPLIQUEM I ESCRIVIM" ES PODEN DESCARREGAR DE DUES MANERES DIFERENTS.

Descarregar-se el material ordenat per la llargada del text:
Descarregarse el de mtija plana: BLOC_M_DE_MITJA_PLANA (626 Kb)

Descarregarse el d'una plana: BLOC_M_D_UNA_PLANA (889 Kb)

Descarregar-se el de dues planes: BLOC_M_DE_DUES_PLANES (283 Kb)

Descarregar-se el de més dues planes: BLOC_M_DE_MES_DE_DUES_PLANES (497 Kb)

Descarregar-se, per mida, tots els textos: BLOC_MD_AMB_TOTS_ELS_TEXTOS (2.291 Kb)

Descarregar-se el material per tipologies:

Descarregar-se els descriptius: BLOC_T_DE_DESCRIPTIUS (105 Kb)

Descarregar-se els narratius: BLOC_T_DE_NARRATIUS (1.689 Kb)

Descarregar-se els de notícies: BLOC_T_DE_NOTICIES (77 Kb)

Descarregar-se els de poesia: BLOC_T_DE_POESIA (92 Kb)

Descarregar-se els expositius: BLOC_T_EXPOSITIU (245 Kb)

Descarregar-se els instructius: BLOC_T_INSTRUCTIU (15 Kb)

Descarregar-se, per tipologia, tots els textos: BLOC_T_AMB_TOTS_ELS_TEXTOS (2.340 Kb)

PROPOSTES ACOTADES (CM, CS I ESO)

Descarregar-se les ORIENTACIONS: ELS_PROBLEMES (204 Kb)
Els problemes matemàtics són a la vida de cada dia i poden ser una gran eina per ordenar el pensament.

Descarregar-se les ORIENTACIONS: ELS_DICTATS (97 Kb)
Creem, raonem i escrivim. N'hi ha de moltes menes, i uns són més útils que d'altres.

Descarregar-se les ORIENTACIONS: L_ESCRIPTURA_REFLEXIVA_I_L_ORTOGRAFIA (137 Kb)
La reflexió tranquil·la cap a l'automatització. Escriure és pensar.


QUI HI HA AL DARRERA?

Equip inicial impulsor: L'escola Josep Peñuelas del Rio de La Jonquera, M. Pilar Arnàiz, Maria Salvat i F. Ponsatí.

Equip actual de coordinació: Maria Salvat i F. Ponsatí, amb el suport puntual de moltes altres ajudes.

Centres col·laboradors (proves, materials, suggeriments ...): Josep Peñuelas del Rio de La Jonquera, Pompeu Fabra de Llançà, Institut de Llançà, ZER Les Salines, Guillem de Montgrí de Torroella de Montgrí, El Portitxol de l’Estartit, ZER Montgrí, Mas Clarà de La Bisbal, Joan de Margarit de La Bisbal.

Donem les gràcies a tothom, però com que suposem que ens n’haurem deixat uns quants (són més de quatre anys), si ens en feu memòria millor, podeu fer servir l'adreça de correu:

lestanyeinesdellengua@gmail.com

Catalunya, 15-V-2012


REFLEXIONS

SOBRE L’OBJECTIU GENERAL (26-V-2012)

Pretenem aconseguir que tots els alumnes, sigui quina sigui la seva llengua familiar, tinguin la possibilitat d’assolir un alt nivell de comprensió i d’expressió orals en català i, per tant, d’èxit escolar.

Certesa
La nostra capacitat de pensar, d’aprendre, de comunicar-nos, de comprendre els missatges escrits i orals depèn de la qualitat de la nostra llengua oral.

Que la llengua oral dels nostres alumnes sigui de la major qualitat possible és indispensable perquè puguin seguir l’escolaritat amb èxit i, de retruc, per a mantenir la cohesió social a Catalunya.

Si ara l’escola no fa aquestes funcions, quines funcions ha de fer? A qui servirà l’escola?

Situació
Els alumnes, sigui quina sigui la llengua familiar, cada dia tenen un nivell més baix de llengua oral, aquesta realitat entrebanca l’escolaritat. Semblaria que cal posar-hi remei.

Tothom diu que a l’escola ja es fa llengua oral, que ja es treballa, però els resultats mostren que no n’hi ha prou, que es fa poc o amb tècniques poc adequades. El nivell que s’aconsegueix és molt i molt justet, i no n’hi ha prou per a poder seguir l’escolaritat amb garanties d’èxit.

Necessitat
Mentre l’objectiu bàsic i fonamental de tots els nivells de l’escola, i sobretot els del parvulari i cicle inicial, no sigui l’assoliment d’un nivell de llengua oral de màxima qualitat (en l’expressió i en la comprensió), continuarà havent-hi un alt percentatge de fracàs escolar.

Tothom sap que l’escola no s’acaba al parvulari o al cicle inicial, per això cal que tota la primària també consideri la llengua oral com una de les seves feines i eines bàsiques.

Sense una bona capacitat en llengua oral mai no s’aconseguirà una bona comprensió lectora i una bona capacitat d’expressió escrita.

(Si necessiten una orientació especialitzada poden descarregar-se CADA DIA LES ESTONES DE...)

Desig
Ens agradaria que tots els alumnes disposessin d’un bagatge prou ric i ampli en llengua oral com per permetre’ls seguir l’escolaritat amb possibilitats d’èxit. Hauríem de dotar els alumnes d’una llengua oral prou rica com perquè l’èxit o el fracàs escolar depenguessin només de les seves capacitats personals.

Pregunta
Aleshores no s’ha de treballar l’escriptura i la lectura?

Evidentment que sí, i moltes altres coses, però de què serveix aprendre la mecànica de la lectura si no es pot entendre el que es llegeix perquè es té un nivell de llengua oral deficient?

Aprendre la mecànica lectora és la part més fàcil del procés, la part difícil és la de dotar els alumnes d’una bona capacitat en llengua oral que els permeti entendre allò que llegeixen i allò que escolten.

L’escriptura és una de les altres eines de comunicació personal i social. És evident que cal ensenyar-los a escriure, però cada cosa al seu moment, perquè aprendre a escriure és molt més difícil que no pas aprendre a llegir.

Si no volem que la mainada avorreixi l’escriptura, no els hauríem de fer escriure mentre no estiguessin mínimament preparats per a fer-ho. Una altra cosa és que ells no puguin escriure quan els vingui de gust.

F. Ponsatí 
Catalunya, 26 de maig de l’any 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   
avisos legals · mapa web
ComSomdisseny web
 
 
Programes Eines de llengua